Opdrachten Module 1 - Niv.3&4
Hieronder zijn alle opdrachten die horen bij Deel 1 - Huisvesting weergegeven:
Opdracht Welzijn (artikel)
Aan de hand van de voorgaande informatie over welzijn gaan jullie het volgende doen:
*Zoek op internet twee artikelen die gaan over welzijn. *Kopieer en plak dit artikel in WORD of sla het artikel op. *Beantwoord de volgende vragen over het artikel:
6. Wat zou je adviseren? Benoem twee adviezen die bij zouden kunnen dragen aan verandering. |
Opdracht welzijn en huisvesting
In de huidige tijd is welzijn steeds meer een begrip dat breed wordt uitgemeten in zowel het nieuws, de vakbladen, social media, etc. “Wij” als paardeneigenaren, paardenmensen, mensen met en zonder paarden vinden daar iets van. En die meningen worden niet meer onder stoelen of banken gestoken.
(Op welke wijze zouden jullie graag een paard willen huisvesten?) *Gebruik andere modules, internet, vakbladen en jullie netwerk om informatie te verzamelen. *Werk de opdracht uit door middel van een fotocollage met maar een paar woorden tekst per foto. *De opdracht wordt uitgewerkt op een A3- Vel.
*Zelfde opdracht als hierboven, met daarop een aanvulling: *De aanvulling = een vergelijking. Jullie gaan aan de hand van jullie visies een vergelijking maken met de huisvesting op het AHC. *Schrijf een aantal overeenkomsten + een aantal verschillen. *Werk de vergelijking uit in WORD. |
Gids van Goede Praktijken
*In tweetallen gaan jullie op bezoek bij een stal die jullie kennen. (Dit kan een stagebedrijf zijn, maar ook de manege waar je rijdt of een ander bedrijf dat je goed kent ). *Aan de hand van de richtlijnen: Voeding, boxoppervlakte, beweging, lichthoeveelheid, stallen&weides, preventie&behandeling en gedrag uit de Gids voor Goede Praktijken gaan jullie de huisvesting van de paarden beoordelen --> (Dit zijn hoofdstukken 3, 4, 5 en 6 uit de Gids van Goede Praktijken) *Schrijf aan de hand van de twaalf onderwerpen uit de GvGP hoe het bedrijf zich verder zou kunnen ontwikkelen. (Wat zouden jullie anders willen zien? Of wat zouden jullie willen verbeteren?) *Jullie onderzoek en resultaten worden uitgewerkt op A3- papier. Op dit vel wordt het volgende uitgewerkt:
|
Opdracht huisvestingsvormen (presentatie)
In dit hoofdstuk zijn verschillende huisvestingsvormen aan bod gekomen, jullie gaan je hierin verder verdiepen.
*In groepjes van drie of vier (als dat uitkomt) doen jullie verder onderzoek naar één van de (genoemde) huisvestingsvormen uit het hoofdstuk. *Het onderwerp wordt door jullie docent toegewezen. (In de vorm van getalkeuze - achter elk getal staat een huisvestingsvorm) *Jullie gaan de huisvestingsvorm uitwerken in een PowerPointpresentatie. In de presentatie worden de volgende onderwerpen uitgewerkt:
**TIP**
Verwerk niet te veel tekst in de PowerPoint. *Gebruik afbeeldingen, figureren, grafieken, tabellen, etc. *En tot slot wordt de huisvestingsvorm gepresenteerd.
*Zelfde opdracht als hierboven met nog 1 extra aanvullingen, namelijk:
Totale duur van de presentatie = Minimaal 5 minuten - maximaal 10 minuten. |
Opdracht plattegrond tekenen
"Ontwerp je eigen stal"
Manege (binnen- en buitenboxen), fokkerij (loopstallen/groepshuisvesting), Paddock Paradise, dressuurstal, springstal, privéstal (een aantal boxen aan huis met een stuk weiland), etc.
*Denk aan:
|
Rekenopdrachten
**De rekenopdrachten krijgen jullie via de mail in en WORD bestand**
|
Opdracht gedrag observatie
Voordat jullie in de praktijk aan de slag gaan met het observeren van gedrag moet je weten welke gedragingen paarden kunnen uitvoeren.
Nadat de gedragingen zijn bedacht en besproken gaan jullie op het AHC (mochten de lessen huisvesting daar gegeven worden) en als dit niet mogelijk is op stage, de manege waar je rijdt, een bedrijf in de buurt, het gedrag van een paard observeren.
|
Opdracht stalverrijking
Als het niet mogelijk is om een paard volledig te voorzien in zijn natuurlijke behoefte is “stalverrijking” een middel om te zorgen dat een paard iets te zien en vooral te doen heeft. Onder stalverrijking verstaan we onder andere het naar buiten kunnen kijken (buitenluik), het gangpad in kunnen kijken, maar vooral activiteiten gericht op het voorkomen van “verveling” (liksteen, slowfeeders, voertassen, likstenen met smaakjes, ballen, pionnen, speeltjes, etc.). *Jullie gaan onderzoek doen naar verschillende stalverrijkingen die er op de markt beschikbaar zijn.
*Belangrijk daarbij:
*De resultaten worden verwerkt in een poster. Deze maken jullie in WORD. Gebruik tabellen in je poster. *Jullie verwerken de producten in prijs van laag naar hoog. *Max. 2 A-4tjes. **Tip** Ga eens langs een ruitersportzaak, bekijk de verschillende soorten producten en vraag advies aan de verkoopmedewerkers
|