Opdrachten Module 1 - Niv.3&4

Hieronder zijn alle opdrachten die horen bij Deel 1 - Huisvesting weergegeven: 

Opdracht Welzijn (artikel)

Aan de hand van de voorgaande informatie over welzijn gaan jullie het volgende doen:

Niv.3

*De opdracht wordt individueel gemaakt.
*Zoek op internet twee artikelen die gaan over welzijn. 

*Kopieer en plak dit artikel in WORD of sla het artikel op. 
*Beantwoord de volgende vragen over het artikel:
  1. Wie heeft het artikel geschreven? 
  2. Waar komt het artikel vandaan?
  3. Vertel in het kort waar het artikel over gaat?
  4. Wat is het probleem? (mocht dit van toepassing zijn; zo niet sla deze vraag dan over).
  5. Wat is jouw mening over het artikel? (beargumenteer zo goed mogelijk wat je van het artikel vindt). Ben je het eens of oneens met wat er geschreven wordt. En leg ook uit waarom. 

Niv.4

 *Zie de opdracht hierboven + één extra vraag, namelijk: 
        6. Wat zou je adviseren? Benoem twee adviezen die bij zouden kunnen dragen aan verandering. 


Opdracht welzijn en huisvesting

In de huidige tijd is welzijn steeds meer een begrip dat breed wordt uitgemeten in zowel het nieuws, de vakbladen, social media, etc. “Wij” als paardeneigenaren, paardenmensen, mensen met en zonder paarden vinden daar iets van. En die meningen worden niet meer onder stoelen of banken gestoken.


Niv.3

*Jullie gaan in tweetallen “DE” ideale manier van huisvesten van paarden uitwerken volgens jullie EIGEN visie. 
(Op welke wijze zouden jullie graag een paard willen huisvesten?) 
 

*Gebruik andere modules, internet, vakbladen en jullie netwerk om informatie te verzamelen. 

*Werk de opdracht uit door middel van een fotocollage met maar een paar woorden tekst per foto. 

*De opdracht wordt uitgewerkt op een A3- Vel. 

 
Niv.4
 
*Zelfde opdracht als hierboven, met daarop een aanvulling:
*De aanvulling = een vergelijking. Jullie gaan aan de hand van jullie visies een vergelijking maken met de huisvesting op het AHC. 
*Schrijf een aantal overeenkomsten + een aantal verschillen.
 *Werk de vergelijking uit in WORD.  


Gids van Goede Praktijken


Niv.3&4

Aan de hand van de richtlijnen en de uitwerkingen daarvan gaan jullie op onderzoek uit. Jullie gaan onderzoeken hoe het gesteld is met het welzijn van de paarden om jullie heen. Dit doen jullie op de volgende manier:
*In tweetallen gaan jullie op bezoek bij een stal die jullie kennen.
(Dit kan een stagebedrijf zijn, maar ook de manege waar je rijdt of een ander bedrijf dat je goed kent ).
 
*
Aan de hand van de richtlijnen: Voeding, boxoppervlakte, beweging, lichthoeveelheid, stallen&weides, preventie&behandeling en gedrag uit de Gids voor Goede Praktijken gaan jullie de huisvesting van de paarden beoordelen --> (Dit zijn hoofdstukken 3, 4, 5 en 6 uit de Gids van Goede Praktijken)

*Schrijf aan de hand van de twaalf onderwerpen uit de GvGP hoe het bedrijf zich verder zou kunnen ontwikkelen. 

(Wat zouden jullie anders willen zien? Of wat zouden jullie willen verbeteren?)

 
*Jullie onderzoek en resultaten worden uitgewerkt op A3- papier. Op dit vel wordt het volgende uitgewerkt:
  • Welke onderwerpen worden al goed nageleefd?
  • Welke onderwerpen zouden (eventueel) aangepast/verbeterd kunnen worden?
  • En schrijf een voorstel over hoe het bedrijf zich aan de hand van de Gids van Goede Praktijken nog beter kan ontwikkelen. 
     
    **TIP**
    Gebruik de “welzijnscheck” --> Paardenwelzijn check


Opdracht huisvestingsvormen (presentatie)


Niv.3

In dit hoofdstuk zijn verschillende huisvestingsvormen aan bod gekomen, jullie gaan je hierin verder verdiepen.
*In groepjes van drie of vier (als dat uitkomt) doen jullie verder onderzoek naar één van de (genoemde) huisvestingsvormen uit het hoofdstuk. 
 
*Het onderwerp wordt door jullie docent toegewezen. (In de vorm van getalkeuze - achter elk getal staat een huisvestingsvorm)
 *Jullie gaan de huisvestingsvorm uitwerken in een PowerPointpresentatie. In de presentatie worden de volgende onderwerpen uitgewerkt:
  • Wat houdt de huisvestingsvorm in?
  • Voor- en nadelen van de huisvestingsvorm.
  • Een stal uitgelicht aan de hand van de gekozen huisvestingvorm - werk een bedrijf uit die de gekozen huisvestingvorm toepast.
  • Beargumenteer de huisvesting. Geef jullie mening over de gekozen huisvesting (met voorbeelden).

**TIP**
 Verwerk niet te veel tekst in de PowerPoint.
 
*Gebruik afbeeldingen, figureren, grafieken, tabellen, etc. 
 *En tot slot wordt de huisvestingsvorm gepresenteerd.   


Niv.4

*Zelfde opdracht als hierboven met nog 1 extra aanvullingen, namelijk:

  • Kosten, maak een (globaal) kostenplaatje van de gekozen huisvestingsvorm.


Totale duur van de presentatie = Minimaal 5 minuten - maximaal 10 minuten.




Opdracht plattegrond tekenen

"Ontwerp je eigen stal" 


Niv.3&4

*Jullie gaan een plattegrond tekenen van een eigen gekozen huisvestingsvorm (stal). Dat kan zijn:            
Manege (binnen- en buitenboxen), fokkerij (loopstallen/groepshuisvesting), Paddock Paradise, dressuurstal, springstal, privéstal (een aantal boxen aan huis met een stuk weiland), etc. 

*Werk de opdracht als volgt uit:
 
  • De opdracht wordt individueel uitgevoerd. 
  • Werk het idee eerst (globaal) uit op een kladje.
  • Plattegrond wordt uiteindelijk getekend op een flipover vel of A3- papier - (eventueel is digitaal ook nog een optie).
  • De plattegrond wordt (eerst) met potlood getekend + gebruik liniaal of geodriehoek. 
  • Later uitwerken in kleur.
  • Alles wordt van bovenaf getekend.
  • Werk alleen uit wat van toepassing is (niet “te” gedetailleerd).
 
*Denk aan:

  • Legenda
  • Schaal
  • Deuren (als dat van toepassing is)
  • Afmetingen (niet altijd nodig)
  • Kompas 
(Al deze onderdelen moeten ook op de voorkant van de plattegrond uitgewerkt worden! Houdt daar dus rekening mee)


Rekenopdrachten


**De rekenopdrachten krijgen jullie via de mail in en WORD bestand**
 


Opdracht gedrag observatie



Niv.3&4

*Voorbereiding in de les:
 Voordat jullie in de praktijk aan de slag gaan met het observeren van gedrag moet je weten welke gedragingen paarden kunnen uitvoeren. 

*Jullie gaan een lijst maken met gedragingen + afkortingen.  

  • De opdracht wordt individueel uitgevoerd.
  • Bedenk zoveel mogelijk gedragingen en schrijf bij iedere gedraging een afkorting (max. 3 letters). 

*Uitvoering in de praktijk:
Nadat de gedragingen zijn bedacht en besproken gaan jullie op het AHC (mochten de lessen huisvesting daar gegeven worden) en als dit niet mogelijk is op stage, de manege waar je rijdt, een bedrijf in de buurt, het gedrag van een paard observeren. 

  • Er wordt een paard geobserveerd, dat mag een paard op stal zijn, maar ook een paard in de wei of paddock.
  • Jullie gaan 10 á 15 minuten naar het gedrag van dit paard kijken.
  • Kruis aan op je lijstje welk gedrag je terugziet. En vul het lijstje ook aan met gedragingen die het paard nog meer vertoont.
  • Werk de resultaten uit in een Excelbestand.
  • Geef in dat Excelbestand ook aan welk gedrag het meest werd vertoond? En welk gedrag het minst?
  • En geef tot slot aan of het paard afwijkend gedrag vertoonde. Zo ja, leg uit (wat voor soort afwijkend gedrag). 


Opdracht stalverrijking


In dit hoofdstuk is een aantal stalondeugden en stereotiepe gedragingen behandeld, de oorzaken en gevolgen ervan en hoe ze kunnen worden verminderd of voorkomen. Een belangrijke schakel die kan bijdragen aan het verminderen of voorkomen van stalondeugende en stereotiepe gedragingen is “stalverrijking”.



Niv.3


Als het niet mogelijk is om een paard volledig te voorzien in zijn natuurlijke behoefte is “stalverrijking” een middel om te zorgen dat een paard iets te zien en vooral te doen heeft. Onder stalverrijking verstaan we onder andere het naar buiten kunnen kijken (buitenluik), het gangpad in kunnen kijken, maar vooral activiteiten gericht op het voorkomen van “verveling” (liksteen, slowfeeders, voertassen, likstenen met smaakjes, ballen, pionnen, speeltjes, etc.). 

*Jullie gaan onderzoek doen naar verschillende stalverrijkingen die er op de markt beschikbaar zijn.  

  • De opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd. 
  • Jullie gaan acht (verschillende) soorten stalverrijkingen onderzoeken en uitwerken.
 
*Belangrijk daarbij:

  • Naam product + foto
  • Wat is het?
  • Hoe werkt het?
  • Voor welk(e) stalondeugd(en) zou het te gebruiken zijn?
  • Kosten.
 
*De resultaten worden verwerkt in een poster. Deze maken jullie in WORD. Gebruik tabellen in je poster. 
*Jullie verwerken de producten in prijs van laag naar hoog. 
*Max. 2 A-4tjes.
 
**Tip**

Ga eens langs een ruitersportzaak, bekijk de verschillende soorten producten en vraag advies aan de verkoopmedewerkers



Niv.4

*Zelfde opdracht als hierboven met nog 1 extra aanvullingen, namelijk:

  • Leg uit welke stalverrijking jullie voorkeur heeft (en beargumenteer dit ook).


Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl