Leerdoelen

Hygiene op stal

De weergegven leerdoelen leer je beheersen tijdens dit blok. De gegeven leerdoelen zijn de basis van elke les en de toetsing.

De niveau 2, 3 en 4-leerlingen leren deze leerdoelen voor de toets en passen deze ook toe in praktijkvoorbeelden.

De student...

  • Kan uitleggen wat hygiëne op stal inhoudt.
  • Kan uitleggen wat de gevolgen zijn van een slechte hygiëne.
  • Kan uitleggen wat reinigen inhoudt.
  • Kan uitleggen waarom je een stal reinigt.
  • Kan uitleggen wat mechanisch- en chemisch reinigen inhoudt.
  • Kan een keuze voor een reinigingsmiddel uitleggen.
  • Kan uitleggen wat ontsmetten inhoudt.
  • Kan uitleggen waarom je een stal ontsmet.
  • Kan een keuze voor een ontsmettingsmiddel uitleggen.

Bestrijding van ongewenste organismen

De student...

  • Kan uitleggen wat micro-organismen zijn.
  • Kan het verschil aangeven tussen bacteriën en virussen.
  • Kan aangeven hoe bacteriën en virussen kunnen worden voorkomen.
  • Kan benoemen welke bacteriën en virussen het meeste voorkomen bij paarden.
  • Kan uitleggen wat ongedierte is.
  • Kan uitleggen hoe ongedierte kan worden voorkomen en bestreden.
  • Kan het verschil beschrijven tussen natuurlijke- en chemische bestrijding.  
  • Kan een aantal punten benoemen die van invloed zijn op de keuze van een bestrijdingsmiddel.
  • Kan uitleggen op welke manieren ongedierte schadelijk kan zijn voor paarden en de omgeving.
  • Kan uitleggen wat parasieten zijn.
  • Kan het verschil benoemen tussen uitwendige parasieten en inwendige parasieten.
  • Kan een aantal voorbeelden noemen van uitwendige parasieten m.b.t. soort, oorzaak, gevolg, bestrijding en voorkoming. 
  • Kan uitleggen waarom mestonderzoek moet worden uitgevoerd.
  • Kan uitleggen wat wormen voor invloed hebben op de gezondheid van een paard.
  • Kan uitleggen hoe wormen bij paarden kunnen worden bestreden.
  • Kan een aantal hygiënische maatregelen benoemen m.b.t. het wormvrij houden van een weide.
  •  Kan de handelingen beschrijven over hoe een paard moet worden ontwormd. 

Zoonose

De student...

  • Kan uitleggen wat zoönose inhoudt.
  • Kan benoemen welke zoönose van paard op mens worden overgebracht.
  • Kan uitleggen hoe zoönose ontstaat.
  • Kan benoemen welke maatregelen er getroffen (moeten) worden bij zoönose uitbraak.
  • Kan de oorzaak, symptomen, besmetting, behandeling en preventie uitleggen bij een schimmelinfectie.

Het nemen van hygienische maatregelen

De student...

  • Kan benoemen waardoor de meeste besmetting plaatsvindt.
  • Kan uitleggen wat belangrijk is voordat je aan de slag gaat met ontsmettingsmiddelen en bestrijdingsmiddelen.
  • Kan benoemen wat er op een etiket beschreven staat.
  • Kan verschillende gevarensymbolen herkennen en benoemen.
  • Kan uitleggen wat het verschil is tussen een gevaaraanduiding en een voorzorgsmaatregel.
  • Kan (met gebruik) van de juiste schaal, een plattegrond tekenen en hierin de volgende onderdelen aangeven:        
    • Gehoorbescherming
    • Oog- en gelaatbescherming
    • Beschermende kleding
    • Handschoenen                  
     

Aan de slag

De student...

  • Kan aan de hand van alle behaalde leerdoelen in combinatie met de theoretische onderbouwing tijdens de lessen in een “praktijksetting” een box van A tot Z reinigen en ontsmetten.
  • Kan aan de hand van alle behaalde leerdoelen in combinatie met de theoretische onderbouwing tijdens de les in een “praktijksetting” een voerbak- en drinkbak reinigen en ontsmetten.
Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl