Leerdoelen
Hygiene op stal
De weergegven leerdoelen leer je beheersen tijdens dit blok. De gegeven leerdoelen zijn de basis van elke les en de toetsing.
De niveau 2, 3 en 4-leerlingen leren deze leerdoelen voor de toets en passen deze ook toe in praktijkvoorbeelden.
De student...
- Kan uitleggen wat hygiëne op stal inhoudt.
- Kan uitleggen wat de gevolgen zijn van een slechte hygiëne.
- Kan uitleggen wat reinigen inhoudt.
- Kan uitleggen waarom je een stal reinigt.
- Kan uitleggen wat mechanisch- en chemisch reinigen inhoudt.
- Kan een keuze voor een reinigingsmiddel uitleggen.
- Kan uitleggen wat ontsmetten inhoudt.
- Kan uitleggen waarom je een stal ontsmet.
- Kan een keuze voor een ontsmettingsmiddel uitleggen.
Bestrijding van ongewenste organismen
De student...
- Kan uitleggen wat micro-organismen zijn.
- Kan het verschil aangeven tussen bacteriën en virussen.
- Kan aangeven hoe bacteriën en virussen kunnen worden voorkomen.
- Kan benoemen welke bacteriën en virussen het meeste voorkomen bij paarden.
- Kan uitleggen wat ongedierte is.
- Kan uitleggen hoe ongedierte kan worden voorkomen en bestreden.
- Kan het verschil beschrijven tussen natuurlijke- en chemische bestrijding.
- Kan een aantal punten benoemen die van invloed zijn op de keuze van een bestrijdingsmiddel.
- Kan uitleggen op welke manieren ongedierte schadelijk kan zijn voor paarden en de omgeving.
- Kan uitleggen wat parasieten zijn.
- Kan het verschil benoemen tussen uitwendige parasieten en inwendige parasieten.
- Kan een aantal voorbeelden noemen van uitwendige parasieten m.b.t. soort, oorzaak, gevolg, bestrijding en voorkoming.
- Kan uitleggen waarom mestonderzoek moet worden uitgevoerd.
- Kan uitleggen wat wormen voor invloed hebben op de gezondheid van een paard.
- Kan uitleggen hoe wormen bij paarden kunnen worden bestreden.
- Kan een aantal hygiënische maatregelen benoemen m.b.t. het wormvrij houden van een weide.
- Kan de handelingen beschrijven over hoe een paard moet worden ontwormd.
Zoonose
De student...
- Kan uitleggen wat zoönose inhoudt.
- Kan benoemen welke zoönose van paard op mens worden overgebracht.
- Kan uitleggen hoe zoönose ontstaat.
- Kan benoemen welke maatregelen er getroffen (moeten) worden bij zoönose uitbraak.
- Kan de oorzaak, symptomen, besmetting, behandeling en preventie uitleggen bij een schimmelinfectie.
Het nemen van hygienische maatregelen
De student...
- Kan benoemen waardoor de meeste besmetting plaatsvindt.
- Kan uitleggen wat belangrijk is voordat je aan de slag gaat met ontsmettingsmiddelen en bestrijdingsmiddelen.
- Kan benoemen wat er op een etiket beschreven staat.
- Kan verschillende gevarensymbolen herkennen en benoemen.
- Kan uitleggen wat het verschil is tussen een gevaaraanduiding en een voorzorgsmaatregel.
- Kan (met gebruik) van de juiste schaal, een plattegrond tekenen en hierin de volgende onderdelen aangeven:
- Gehoorbescherming
- Oog- en gelaatbescherming
- Beschermende kleding
- Handschoenen
Aan de slag
De student...
- Kan aan de hand van alle behaalde leerdoelen in combinatie met de theoretische onderbouwing tijdens de lessen in een “praktijksetting” een box van A tot Z reinigen en ontsmetten.
- Kan aan de hand van alle behaalde leerdoelen in combinatie met de theoretische onderbouwing tijdens de les in een “praktijksetting” een voerbak- en drinkbak reinigen en ontsmetten.