Opdrachten Module 2 - Niv.2
Opdracht plattegrond tekenen
"Ontwerp je eigen stal"
Manege (binnen- en buitenboxen), fokkerij (loopstallen/groepshuisvesting), Paddock Paradise, dressuurstal, springstal, privéstal (een aantal boxen aan huis met een stuk weiland), etc.
*Denk aan:
|
Rekenopdrachten
**De rekenopdrachten krijgen jullie via de mail in en WORD bestand**
|
Opdracht gedrag observatie
*Voorbereiding in de les: Voordat jullie in de praktijk aan de slag gaan met het observeren van gedrag moet je weten welke gedragingen paarden kunnen uitvoeren.
Nadat de gedragingen zijn bedacht en besproken gaan jullie op het AHC (mochten de lessen huisvesting daar gegeven worden) en als dit niet mogelijk is op stage, de manege waar je rijdt, een bedrijf in de buurt, het gedrag van een paard observeren. |
Opdracht stalverrijking
In dit hoofdstuk is een aantal stalondeugden en stereotiepe gedragingen behandeld, de oorzaken en gevolgen ervan en hoe ze kunnen worden verminderd of voorkomen. Een belangrijke schakel die kan bijdragen aan het verminderen of voorkomen van stalondeugende en stereotiepe gedragingen is “stalverrijking”. Als het niet mogelijk is om een paard volledig te voorzien in zijn natuurlijke behoefte is “stalverrijking” een middel om te zorgen dat een paard iets te zien en vooral te doen heeft. Onder stalverrijking verstaan we onder andere het naar buiten kunnen kijken (buitenluik), het gangpad in kunnen kijken, maar vooral activiteiten gericht op het voorkomen van “verveling” (liksteen, slowfeeders, voertassen, likstenen met smaakjes, ballen, pionnen, speeltjes, etc.). *Jullie gaan onderzoek doen naar verschillende stalverrijkingen die er op de markt beschikbaar zijn.
*Belangrijk daarbij:
*De resultaten worden verwerkt in een poster. Deze maken jullie in WORD. Gebruik tabellen in je poster. *Jullie verwerken de producten in prijs van laag naar hoog. *Max. 2 A-4tjes. **Tip** Ga eens langs een ruitersportzaak, bekijk de verschillende soorten producten en vraag advies aan de verkoopmedewerkers. |
Opdracht stalklimaat
*Voorbereiding in de les:
*Uitvoering in de praktijk:
|