Opdrachten Module 2 - Niv.2

Opdracht plattegrond tekenen

"Ontwerp je eigen stal" 

*Jullie gaan een plattegrond tekenen van een eigen gekozen huisvestingsvorm (stal). Dat kan zijn:            
Manege (binnen- en buitenboxen), fokkerij (loopstallen/groepshuisvesting), Paddock Paradise, dressuurstal, springstal, privéstal (een aantal boxen aan huis met een stuk weiland), etc. 

*Werk de opdracht als volgt uit:
 
  • De opdracht wordt individueel uitgevoerd. 
  • Werk het idee eerst (globaal) uit op een kladje.
  • Plattegrond wordt uiteindelijk getekend op een flipover vel of A3- papier - (eventueel is digitaal ook nog een optie).
  • De plattegrond wordt (eerst) met potlood getekend + gebruik liniaal of geodriehoek. 
  • Later uitwerken in kleur.
  • Alles wordt van bovenaf getekend.
  • Werk alleen uit wat van toepassing is (niet “te” gedetailleerd).
 
*Denk aan:

  • Legenda
  • Schaal
  • Deuren (als dat van toepassing is)
  • Afmetingen (niet altijd nodig)
  • Kompas 
(Al deze onderdelen moeten ook op de voorkant van de plattegrond uitgewerkt worden! Houd daar dus rekening mee)


Rekenopdrachten


**De rekenopdrachten krijgen jullie via de mail in en WORD bestand**
 


Opdracht gedrag observatie

*Voorbereiding in de les:
 Voordat jullie in de praktijk aan de slag gaan met het observeren van gedrag moet je weten welke gedragingen paarden kunnen uitvoeren. 

*Jullie gaan een lijst maken met gedragingen + afkortingen.  

  • De opdracht wordt individueel uitgevoerd.
  • Bedenk zoveel mogelijk gedragingen en schrijf bij iedere gedraging een afkorting (max. 3 letters). 

*Uitvoering in de praktijk:
Nadat de gedragingen zijn bedacht en besproken gaan jullie op het AHC (mochten de lessen huisvesting daar gegeven worden) en als dit niet mogelijk is op stage, de manege waar je rijdt, een bedrijf in de buurt, het gedrag van een paard observeren. 

*Er wordt een paard geobserveerd, dat mag een paard op stal zijn, maar ook een paard in de wei of paddock.

*Jullie gaan 10 á 15 minuten naar het gedrag van dit paard kijken.

*Kruis aan op je lijstje welk gedrag je terugziet. En vul het lijstje ook aan met gedragingen die het paard nog meer vertoont.

*Werk de resultaten uit in een Excelbestand.


Opdracht stalverrijking

In dit hoofdstuk is een aantal stalondeugden en stereotiepe gedragingen behandeld, de oorzaken en gevolgen ervan en hoe ze kunnen worden verminderd of voorkomen. Een belangrijke schakel die kan bijdragen aan het verminderen of voorkomen van stalondeugende en stereotiepe gedragingen is “stalverrijking”.


Als het niet mogelijk is om een paard volledig te voorzien in zijn natuurlijke behoefte is “stalverrijking” een middel om te zorgen dat een paard iets te zien en vooral te doen heeft. Onder stalverrijking verstaan we onder andere het naar buiten kunnen kijken (buitenluik), het gangpad in kunnen kijken, maar vooral activiteiten gericht op het voorkomen van “verveling” (liksteen, slowfeeders, voertassen, likstenen met smaakjes, ballen, pionnen, speeltjes, etc.). 

*Jullie gaan onderzoek doen naar verschillende stalverrijkingen die er op de markt beschikbaar zijn.  

  • De opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd.
  • Jullie gaan acht (verschillende) soorten stalverrijkingen onderzoeken en uitwerken.
 
*Belangrijk daarbij:

  • Naam product + foto
  • Wat is het?
  • Hoe werkt het?
  • Voor welk(e) stalondeugd(en) zou het te gebruiken zijn?
  • Kosten.
  • Leg uit welke stalverrijking jullie voorkeur heeft. 
 
*De resultaten worden verwerkt in een poster. Deze maken jullie in WORD. Gebruik tabellen in je poster. 
 
*Jullie verwerken de producten in prijs van laag naar hoog. 
 
*Max. 2 A-4tjes.
 
**Tip**

Ga eens langs een ruitersportzaak, bekijk de verschillende soorten producten en vraag advies aan de verkoopmedewerkers.



Opdracht stalklimaat


*Voorbereiding in de les:

Voordat we in de praktijk kunnen controleren hoe het met het stalklimaat gesteld is moeten we weten wat we gaan controleren. Daarom gaan jullie een “checklist” met vragen maken aan de hand van de informatie uit hoofdstuk 8.
 
  • De opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd.
  • De onderwerpen: Temperatuur, licht, luchtsamenstelling, luchtsnelheid, luchtvochtigheid, ventilatie en isolatie moeten worden verwerkt in de “checklist”. 
  • Maximaal 1 A-4tje voor de “checklist”.
  • De “checklist” wordt gemaakt in WORD. 
*Uitvoering in de praktijk:


Nadat de checklist is samengesteld gaan jullie het stalklimaat beoordelen. Dit doen jullie op het AHC (mochten de lessen huisvesting daar gegeven worden) en als dit niet mogelijk is op stage, de manege waar je rijdt, een bedrijf in de buurt, etc.

*Aan de hand van de checklist gaan jullie het stalklimaat beoordelen.  

*De “checklist” wordt digitaal uitgewerkt in WORD. En zal klassikaal worden nabesproken.




 












Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl