Opdrachten Module 3 - Niv.2

Hieronder zijn alle opdrachten die horen bij Deel 3 - Hygiene & Zoonose weergegeven: 

Opdracht micro- organismen

In deze opdracht worden vier situaties geschetst waarbij het nodig is om te reinigen en/of te ontsmetten. Stel: op het AHC worden de volgende ziektes geconstateerd: 
  • Droes
  • Influenza
  • Rhino 
 
* Wat moet je doen?   
  • Jullie gaan in groepjes (van 3 of 4) een “protocol” schrijven voor de drie genoemde situaties.
  • Ieder groepjes kiest één ziekte.
*Wat is een protocol? 
Een protocol is een document waarin staat beschreven hoe je moet handelen bij een bepaalde gebeurtenis.  

*De onderstaande vragen moeten in het protocol worden verwerkt:   
 
  • Wat is er aan de hand in de stal? Met welk micro-organisme hebben we te maken? (bacterie / schimmel / virus)?
  • Wat houdt Droes, Influenza en Rhino in? (beschrijf de aandoening)
  • Wat is er nodig in de stal? Reinigen, ontsmetten of beide
  • Welk reinigingsmiddel en / of ontsmettingsmiddel ga je gebruiken? Leg uit waarom.
  • Beschrijf per stap duidelijk hoe er gereinigd en /of ontsmet moet worden. Welke spullen hebben we nodig? Waar moeten we aan denken?  
  • En tot slot wat moet je absoluut niet doen ten tijde van deze aandoening. 
  

*Zoek de nodige informatie op het internet.

 

*Gebruik de module Hygiëne & Zoönose.

*De protocollen worden gemaakt op een A3-vel.   
* Werk met kaders en afbeeldingen - de afbeeldingen kunnen worden geprint van het internet of worden geknipt uit diverse vakbladen.  
 
*Inspectie AHC (dit is nodig voor de uitvoering van de opdracht):  
  • Loop een rondje op het AHC en inspecteer het bedrijf à (Hoe staan de paarden gestald? Welke reinigings- en ontsmettingsmiddelen zijn er op het AHC? Kunnen de paarden apart gestald worden? Welke hygiënische maatregelen kan het personeel nemen? Welke maatregelen kunnen de studenten nemen?, ect.)
 


Opdracht ongediertebestrijding

Jullie gaan onderzoek doen naar de verschillende bestrijdingsmogelijkheden van deze twee ongedierte.

+


Leg het verschil uit tussen chemische- en biologische bestrijdingsmiddelen.
 
*De opdracht wordt individueel uitgevoerd.
 
*Werk de opdracht uit in WORD 

(minimaal een half A4’tje)
 
*Gebruik afbeeldingen.


Opdracht inwendige parasieten

Parasieten komen zowel inwendig als uitwendig voor. De uitwendige parasieten zijn al uitgebreid behandeld, maar de inwendige parasieten nog niet.

  • Jullie gaan een poster maken met als doel te illustreren welke parasieten het meest voorkomen bij paarden, waar ze zitten in het lichaam en wat voor symptomen ze veroorzaken.

*De poster wordt gemaakt op A3-formaat.
*Op de poster staat een paard afgebeeld en jullie gaan aan de hand van die afbeelding de volgende wormsoorten uitwerken:
  • Longwormen
  • Maagwormen
  • Veulenworm
  • Aarsmaden
  • Lintwormen
  • Spoelwormen
 

*Alle wormsoorten worden uitgewerkt in een kader.

*Bij alle wormsoorten zoek je een afbeelding.

*Werk met kleur.

*Werk alle informatie kort en bondig uit. 



Opdracht gebruik ontsmettingsmiddelen

Jullie hebben zojuist geleerd dat paarden in verband worden gebracht met twee zoönose: huidschimmel en salmonella. 

In het document van de “Arbocatalogus agrarische en groene sectoren” is een voorbeeld te vinden van een algemeen zoönoseprotocol.

 
  • Jullie gaan een zoönoseprotocol maken specifiek voor huidschimmel. 
         “Hoe moet er worden gehandeld bij een uitbraak van huidschimmel?”

*De opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd.  

*Het protocol wordt gemaakt in WORD. 

 *Zoek de nodige informatie op het internet en maak gebruik van de Arbocatalogus.
 
*De volgende onderdelen moeten worden uitgewerkt in het protocol:
  • Korte uitleg over wat de zoönose inhoudt
  • Symptomen
  • Gevolgen
  • Gewenste situatie
  • Maatregelen voor de mens
  • Maatregen voor het paard / paarden
  • Belangrijke telefoonnummers
“Maak een bruikbaar protocol dat direct op het AHC gebruikt zou kunnen worden.” 
 
*Wees creatief. 
* Gebruik afbeeldingen en kleur.
*Informatie bondig uitwerken - Het protocol moet op 1 A4’tje passen.



Opdracht voer- en/of drinkbak reinigen en ontsmetten

Voordat we daadwerkelijk een stal kunnen gaan schoonmaken en ontsmetten moet je goed inventariseren: Wat ga ik doen, welke materialen heb ik nodig, welke middelen ga ik gebruiken, welke voorzorgsmaatregelen moet ik daarvoor treffen en moeten er middelen worden verdund?

  • De opdracht staat in het teken van werken met ontsmettingsmiddelen. Dat betekent dat jullie samen met de docent alle voorbereidingen gaan treffen die nodig zijn voor:
  1. Het schoonmaken en reinigen van de voerbak & drinkbak.
  2. Het reinigen van de borstels.
  3. Het reinigen en ontsmetten van een box. 
  4. Het schoonmaken en reinigen van schimmels in de dekens en dekjes. 
*De opdracht wordt uitgevoerd op het AHC.
*Op één centrale plek zullen er diverse middelen en materialen liggen die nodig zijn voor gebruik.
*Lees de etiketten!! (herken de voorschriften en de symbolen).
*Jullie gaan in groepjes alle benodigdheden samenstellen die nodig zijn voor hierboven genoemde handelingen.
*Overleg met elkaar welke materialen en middelen er nodig zijn +  hoe jullie te werk zouden gaan.
Demonstratie: 
 *Als alle spullen zijn klaargelegd zal de docent jullie demonstreren hoe bepaalde middelen moeten worden verdund.
*NIET zomaar ergens je hand insteken, iets openmaken of ergens aan ruiken zonder overleg met de docent en de juiste voorzorgsmaatregelen! 
 We werken met echte middelen die worden gebruikt bij zowel het ontsmetten van gebouwen en materialen als bij het bestrijden van ongedierte. 


*Zorg dat alle gebruikte middelen en materialen aan het einde van de les weer netjes worden opgeruimd en weggegooid. NIET zomaar iets door de gootsteen spoelen!! Als je klaar bent met een bepaald middel eerst overleggen met de docent of je het kunt weggooien en waar!



*Deze opdracht zal niet uitvoerbaar zijn!*

Alternatieven staan hieronder weergegeven.


Opdracht voer- en/of drinkbak reinigen en ontsmetten

Jullie gaan een voerbak en/of drinkbak van begin tot eind schoonmaken en reinigen. 

  • Bedenk vooraf met elkaar wie, wat gaat doen.
  • Welke spullen er nodig zijn.
  • Welke (schoonmaak)middelen er gebruikt gaan worden.
  • Welke ontsmettingsmiddelen er gebruikt gaan worden.
  • Moet er iets verdund worden?
  • Waar worden de paarden tijdelijk naar toe verplaatst?
  • Ect.

Overleg alles met de docent voordat jullie daadwerkelijk aan de slag gaan. 

 *NIET zomaar ergens je hand insteken, iets openmaken of ergens aan ruiken zonder overleg met de docent en de juiste voorzorgsmaatregelen!! We werken met echte middelen die worden gebruikt bij zowel het ontsmetten van gebouwen en materialen als bij het bestrijden van ongedierte. 


*Zorg dat alle gebruikte middelen en materialen aan het einde van de les weer netjes worden opgeruimd en weggegooid. NIET zomaar iets door de gootsteen spoelen!! Als je klaar bent met een bepaald middel eerst overleggen met de docent of je het kunt weggooien en waar!




*Deze opdracht in overleg met de medewerkers van het AHC uitvoeren!*

Mocht deze opdracht ook niet uitvoerbaar zijn kan de hieronder uitgewerkte theoretische worden uitgevoerd.


Opdracht gebruik ontsmettingsmiddelen

Jullie gaan onderzoek doen naar verschillende soorten ontsmettingsmiddelen die gebruikt kunnen worden voor de stal, de verzorgingspullen en op de paarden zelf. 
 

*Welke ontsmettingsmiddelen worden gebruikt bij:

  • Ringworm
  • Het (jaarlijks) ontsmetten van een box
  • Een snijwond 

*Werk bij elk voorbeeld twee soorten ontsmettingsmiddelen uit.

*Deze opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd.  

 *De opdracht wordt uitgewerkt in de vorm van een flyer.
  (Zie sjablonen in WORD)


*Vermeld de naam + foto van het middel. 
*Leg uit wat voor soort middel het is - Koppel dit aan (giftig, gevaarlijk, bijtend, ect.). 
*Waar is het middel geschikt voor - Staat bij de beschrijving. 
*Welke gevarensymbolen staan er op de verpakking? + zoek deze symbolen op en plak een afbeelding op de flyer.
*Hoe moet je het middel gebruiken? 
*En tot slot waar wordt voor gewaarschuwd? 
*Wees creatief.
*Maximaal 1 flyer per onderwerp.









Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl