Opdrachten Module 3 - Niv.2
Hieronder zijn alle opdrachten die horen bij Deel 3 - Hygiene & Zoonose weergegeven:
Opdracht micro- organismen
In deze opdracht worden vier situaties geschetst waarbij het nodig is om te reinigen en/of te ontsmetten. Stel: op het AHC worden de volgende ziektes geconstateerd:
* Wat moet je doen?
Een protocol is een document waarin staat beschreven hoe je moet handelen bij een bepaalde gebeurtenis.
*Zoek de nodige informatie op het internet. *Gebruik de module Hygiëne & Zoönose. *De protocollen worden gemaakt op een A3-vel.* Werk met kaders en afbeeldingen - de afbeeldingen kunnen worden geprint van het internet of worden geknipt uit diverse vakbladen. *Inspectie AHC (dit is nodig voor de uitvoering van de opdracht):
|
Opdracht ongediertebestrijding
Jullie gaan onderzoek doen naar de verschillende bestrijdingsmogelijkheden van deze twee ongedierte.
+ Leg het verschil uit tussen chemische- en biologische bestrijdingsmiddelen. *De opdracht wordt individueel uitgevoerd. *Werk de opdracht uit in WORD (minimaal een half A4’tje) *Gebruik afbeeldingen. |
Opdracht inwendige parasieten
Parasieten komen zowel inwendig als uitwendig voor. De uitwendige parasieten zijn al uitgebreid behandeld, maar de inwendige parasieten nog niet.
*Op de poster staat een paard afgebeeld en jullie gaan aan de hand van die afbeelding de volgende wormsoorten uitwerken:
*Alle wormsoorten worden uitgewerkt in een kader. *Bij alle wormsoorten zoek je een afbeelding. *Werk met kleur. *Werk alle informatie kort en bondig uit. |
Opdracht gebruik ontsmettingsmiddelen
Jullie hebben zojuist geleerd dat paarden in verband worden gebracht met twee zoönose: huidschimmel en salmonella. In het document van de “Arbocatalogus agrarische en groene sectoren” is een voorbeeld te vinden van een algemeen zoönoseprotocol.
*De opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd. *Het protocol wordt gemaakt in WORD. *Zoek de nodige informatie op het internet en maak gebruik van de Arbocatalogus.*De volgende onderdelen moeten worden uitgewerkt in het protocol:
*Wees creatief. * Gebruik afbeeldingen en kleur. *Informatie bondig uitwerken - Het protocol moet op 1 A4’tje passen. |
Opdracht voer- en/of drinkbak reinigen en ontsmetten
Voordat we daadwerkelijk een stal kunnen gaan schoonmaken en ontsmetten moet je goed inventariseren: Wat ga ik doen, welke materialen heb ik nodig, welke middelen ga ik gebruiken, welke voorzorgsmaatregelen moet ik daarvoor treffen en moeten er middelen worden verdund?
*Op één centrale plek zullen er diverse middelen en materialen liggen die nodig zijn voor gebruik. *Lees de etiketten!! (herken de voorschriften en de symbolen). *Jullie gaan in groepjes alle benodigdheden samenstellen die nodig zijn voor hierboven genoemde handelingen. *Overleg met elkaar welke materialen en middelen er nodig zijn + hoe jullie te werk zouden gaan. Demonstratie: *Als alle spullen zijn klaargelegd zal de docent jullie demonstreren hoe bepaalde middelen moeten worden verdund. *NIET zomaar ergens je hand insteken, iets openmaken of ergens aan ruiken zonder overleg met de docent en de juiste voorzorgsmaatregelen! We werken met echte middelen die worden gebruikt bij zowel het ontsmetten van gebouwen en materialen als bij het bestrijden van ongedierte. *Zorg dat alle gebruikte middelen en materialen aan het einde van de les weer netjes worden opgeruimd en weggegooid. NIET zomaar iets door de gootsteen spoelen!! Als je klaar bent met een bepaald middel eerst overleggen met de docent of je het kunt weggooien en waar! |
*Deze opdracht zal niet uitvoerbaar zijn!*
Alternatieven staan hieronder weergegeven.
Opdracht voer- en/of drinkbak reinigen en ontsmetten
Jullie gaan een voerbak en/of drinkbak van begin tot eind schoonmaken en reinigen.
Overleg alles met de docent voordat jullie daadwerkelijk aan de slag gaan. *NIET zomaar ergens je hand insteken, iets openmaken of ergens aan ruiken zonder overleg met de docent en de juiste voorzorgsmaatregelen!! We werken met echte middelen die worden gebruikt bij zowel het ontsmetten van gebouwen en materialen als bij het bestrijden van ongedierte.*Zorg dat alle gebruikte middelen en materialen aan het einde van de les weer netjes worden opgeruimd en weggegooid. NIET zomaar iets door de gootsteen spoelen!! Als je klaar bent met een bepaald middel eerst overleggen met de docent of je het kunt weggooien en waar! |
*Deze opdracht in overleg met de medewerkers van het AHC uitvoeren!*
Mocht deze opdracht ook niet uitvoerbaar zijn kan de hieronder uitgewerkte theoretische worden uitgevoerd.
Opdracht gebruik ontsmettingsmiddelen
Jullie gaan onderzoek doen naar verschillende soorten ontsmettingsmiddelen die gebruikt kunnen worden voor de stal, de verzorgingspullen en op de paarden zelf. *Welke ontsmettingsmiddelen worden gebruikt bij:
*Werk bij elk voorbeeld twee soorten ontsmettingsmiddelen uit. *Deze opdracht wordt in tweetallen uitgevoerd. *De opdracht wordt uitgewerkt in de vorm van een flyer.(Zie sjablonen in WORD) *Vermeld de naam + foto van het middel. *Leg uit wat voor soort middel het is - Koppel dit aan (giftig, gevaarlijk, bijtend, ect.). *Waar is het middel geschikt voor - Staat bij de beschrijving. *Welke gevarensymbolen staan er op de verpakking? + zoek deze symbolen op en plak een afbeelding op de flyer. *Hoe moet je het middel gebruiken? *En tot slot waar wordt voor gewaarschuwd? *Wees creatief. *Maximaal 1 flyer per onderwerp. |