Leerdoelen
Stalklimaat
De weergegven leerdoelen leer je beheersen tijdens dit blok. De gegeven leerdoelen zijn de basis van elke les en de toetsing.
De niveau 2, 3 en 4-leerlingen leren deze leerdoelen voor de toets en passen deze ook toe in praktijkvoorbeelden.
De student...
- Kan benoemen waardoor het stalklimaat door wordt bepaald.
- Kan het uitleggen op welke manier paarden hun temperatuur reguleren - het begrip thermoregulatie.
- Kan de drie elementen opnoemen die het stalklimaat beïnvloeden.
- Kan aangeven wat normale- en afwijkende (lichaams)temperaturen zijn van een paard.
- Kan uitleggen hoe het paard zijn temperatuur regelt bij:
- Kou
- Warmte
- Kan uitleggen wat de comfortzone van een paard is.
- Kan uitleggen wat de ideale omgevingstemperatuur is voor:
- Paarden algemeen
- Sportpaarden
- Veulens
- Recreatiepaarden en opfok
- Kan verschillende functies van licht opnoemen.Kan de minimumlichtsterkte in een paardenstal benoemen.
- Kan aangeven welke factoren belangrijk zijn omtrent lucht in het stalklimaat
- Kan uitleggen hoe de luchtsamenstelling invloed heeft op het stalklimaat.
- Kan uitleggen hoe de luchtsnelheid invloed heeft op het stalklimaat.
- Kan uitleggen wat toch inhoud en hoe tocht ontstaat.
- Kan uitleggen hoe de luchtvochtigheid invloed heeft op het stalklimaat.
- Kan benoemen welke twee factoren invloed hebben op de luchtkwaliteit in stal.
- Kan de twee manieren benoemen om het stalklimaat te reguleren.
- Kan uitleggen wat natuurlijke- en mechanische ventilatie is.
- Kan uitleggen waarom isolatie belangrijk is op stal.
Reinigen en ontsmetten
De student...
- Kan uitleggen wat hygiëne op stal inhoudt.
- Kan uitleggen wat de gevolgen zijn van een slechte hygiëne.
- Kan uitleggen wat reinigen inhoudt.
- Kan de stappen van effectief reinigen benoemen
- Kan uitleggen waarom je een stal reinigt.
- Kan uitleggen wat mechanisch en chemisch reinigen inhoudt.
- Kan een keuze voor een reinigingsmiddel uitleggen.
- Kan uitleggen wat het verschil is tussen reinigen- en ontsmetten.
- Kan uitleggen wat ontsmetten inhoudt.
- Kan de stappen van effectief ontsmetten benoemen.
- Kan uitleggen wanneer je een stal ontsmet.
- Kan de keuze voor een ontsmettingsmiddel uitleggen.
Bestrijding van ongewenste organismen
De student...
- Kan uitleggen wat micro-organismen zijn.
- Kan het verschil aangeven tussen bacteriën en virussen.
- Kan aangeven hoe bacteriën en virussen kunnen worden voorkomen.
- Kan aangeven welke bacteriën en virussen het meeste voorkomen.
- Kan uitleggen wat vaccineren inhoudt.
- Kan uitleggen hoe de insleep van ziektes wordt verkleind.
- Kan uitleggen wat ongedierte is.
- Kan uitleggen hoe ongedierte kan worden voorkomen en bestreden.
- Kan uitleggen wat voor soorten ongedierte er zijn.
- Kan voorbeelden geven van het natuurlijk en chemisch bestrijden van muizen en ratten.
- Kan een aantal punten benoemen die van invloed zijn op de keuze van een bestrijdingsmiddel.
- Kan uitleggen op welke manieren ongedierte schadelijk is voor een paard en zijn omgeving.
- Kan uitleggen wat parasieten zijn.
- Kan het verschil benoemen tussen uitwendige parasieten en inwendige parasieten.
- Kan uitleggen welke hygiënische maatregelen er genomen moeten worden om parasieten te voorkomen in een paardenwei.
- Kan een aantal voorbeelden noemen van uitwendige parasieten m.b.t.: Soort, oorzaak, gevolg, bestrijding en preventie.
- Kan uitleggen waarom mestonderzoek moet worden uitgevoerd.
- Kan uitleggen wat wormen voor invloed hebben op de gezondheid van een paard.
- Kan uitleggen wat de oorzaak kan zijn van wormen en hoe deze kunnen worden bestreden.
- Kan een aantal hygiënische maatregelen benoemen m.b.t. het wormvrij houden van een weide.
- Kan aangeven wat belangrijk is in de voorbereiding op het ontwormen.
De student...
- Kan uitleggen wat zoönose inhoudt.
- Kan benoemen welke zoönose van paard op mens worden overgebracht.
- Kan uitleggen hoe zoönose ontstaat.
- Kan beschrijven welke (algemene) maatregelen er genomen kunnen worden om een zoönose te voorkomen.
- Kan de verschillen benoemen tussen schimmel en salmonella.
- Kan de oorzaak, symptomen, besmetting, behandeling en preventie uitleggen bij zowel een schimmelinfectie als Salmonella.
- Kan uitleggen wat een zoönosekeurmerk inhoudt en hoe een bedrijf daarvoor in aanmerking kan komen voor.
Het nemen van hygienische maatregelen
De student...
- Kan uitleggen waardoor de meeste besmetting plaatsvindt.
- Kan uitleggen welke hygiënische maatregelen er genomen kunnen worden omtrent quarantaine en het afvoeren van dode dieren.
- Kan uitleggen wat belangrijk is voordat je aan de slag gaat met ontsmettingsmiddelen en bestrijdingsmiddelen.
- Kan benoemen wat er op een etiket/bijsluiter beschreven staat.
- Kan verschillende gevarensymbolen herkennen en benoemen.
- Kan uitleggen wat het verschil is tussen een gevaaraanduiding en een voorzorgsmaatregel.
- Kan van de volgende beschermingsmiddelen aangeven waarom deze belangrijk kunnen zijn tijdens het werken met reiniging en/of ontsmettingsmiddelen:
- Gehoorbescherming
- Oog- en gelaatbescherming
- Beschermende kleding
- Handschoenen
Aan de slag
De student...
- Kan aan de hand van alle behaalde leerdoelen in combinatie met de theoretische onderbouwing tijdens de lessen in een “praktijksetting” een box van A tot Z reinigen en ontsmetten.
- Kan aan de hand van alle behaalde leerdoelen in combinatie met de theoretische onderbouwing tijdens de les in een “praktijksetting” een voerbak- en drinkbak reinigen en ontsmetten.