Leerdoelen

Hieronder staan de leerdoelen van alle onderwerpen onder elkaar. 


Spijsverteringskanaal

De student kan … 

  • Uitleggen hoe de leefomgeving van het paard veranderde. 
  • Uitleggen hoe het spijsverteringskanaal van het paard veranderde. 
  • Van de onderstaande onderdelen van het spijsverteringskanaal de functie en eigenschappen noemen:
    • Mond
    • Slokdarm
    • Maag
    • Dunne darm
    • Blinde darm
    • Dikke darm
    • Endeldarm
     
  • Afwijkende mest herkennen 
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Uitleggen hoe de verandering van het leefklimaat voor verandering in het spijsverteringskanaal zorgde.
  • Uitleggen hoe de eetbehoeftes van het paard bepaald worden door het spijsverteringskanaal
  • Van de onderstaande onderdelen van het spijsverteringskanaal de functie en eigenschappen noemen:
    • Mond
    • Slokdarm
    • Maag
    • Dunne darm
    • Blinde darm
    • Dikke darm
    • Endeldarm
  • Afwijkende mest herkennen en uitleggen hoe dit kan ontstaan
 
Niveau 4
De student kan …
  • Twee verschillen noemen tussen het gedrag van Equus en ons huidige paard
  • De verschillende onderdelen van het spijsverteringskanaal in de juiste volgorde benoemen.
  • Uitleggen hoe een maagzweer ontstaat en hoe dit te voorkomen is
 



 

Gras

De student kan … 

  • Eigenschappen benoemen waar goed paardengras aan moet voldoen 
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Uitleggen wat de belangrijkste verschillen zijn tussen koe en paard omtrent weidegang en grassoorten.
  • Uitleggen waarom Engels raaigras niet geschikt is voor paarden.
  • Vier eigenschappen benoemen waar goed paardengras aan moet voldoen
 
Niveau 4
De student kan …
  • Vier grassoorten noemen die geschikt zijn als paardengras met de belangrijkste eigenschappen van dat gras
 


 

Onkruiden

De student kan … 

  • Onderstaande onkruiden herkennen en aangeven waarom ze ongewenst zijn:
    • Dovenetel
    • Klaver
    • Jacobskruiskruid
    • Boterbloem
    • Paardenbloem
    • Zuring
     
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Onderstaande onkruiden herkennen en aangeven waarom ze ongewenst zijn en hoe ze behandeld moeten worden:
    • Dovenetel
    • Klaver
    • Jacobskruiskruid
    • Boterbloem
    • Paardenbloem
    • Zuring
 


 


Ruwvoeders

De student kan … 

  • Van de onderstaande ruwvoeders uitleggen waar het van gemaakt wordt en wat de belangrijkste eigenschappen zijn:
    • Hooi
    • Kuil
    • Stro
    • Luzerne
    • Snijmais
    • Bietenpulp
     
  • Van zowel hooi als kuil het productieproces beschrijven 
  • De 5 punten benoemen die gebruikt worden bij het bepalen van de kwaliteit van hooi en kuil. 
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Van de onderstaande ruwvoeders uitleggen waar het van gemaakt wordt en wat de belangrijkste eigenschappen zijn:
    • Hooi
    • Kuil
    • Stro
    • Luzerne
    • Snijmais
    • Bietenpulp
  • Van zowel hooi als kuil het productieproces beschrijven en uitleggen
  • De 5 punten die gebruikt worden bij het bepalen van de kwaliteit van hooi en kuil benoemen en uitleggen
 
Niveau 4
De student kan …
  • Op basis van de uitkomst van de kwaliteitsbepaling inschatten hoeveel voedingswaarde hooi of kuil heeft
 


 


Krachtvoeders

De student kan … 

  • De onderstaande krachtvoeders herkennen en de belangrijkste eigenschappen noemen:
    • Brok
    • Muesli
    • Granenmix
     
  • De onderstaande grondstoffen herkennen en benoemen:
    • Haver
    • Gerst
    • Tarwe
    • Spelt
    • Mais
    • Sojabonen
    • Olie
    • Melasse
     
  • De onderstaande toevoegingen herkennen en noemen:
    • Luzerne
    • Mineralen en vitaminebrok
    • Wortel
    • Erwten
     
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Uitleggen waarom krachtvoeders ook wel aanvullende voeders genoemd worden
  • De onderstaande categorieën krachtvoer herkennen, de belangrijkste eigenschappen, voor- en nadelen benoemen:
    • Brok
    • Muesli
    • Granenmix
  • De onderstaande grondstoffen herkennen en de belangrijkste eigenschappen benoemen:
    • Haver
    • Gerst
    • Tarwe
    • Spelt
    • Mais
    • Sojabonen
    • Olie
    • Melasse
  • Van onderstaande toevoegingen aan krachtvoer uitleggen waarom deze toegevoegd worden:
    • Luzerne
    • Mineralen en vitaminebrok
    • Wortel
    • Erwten
 
Niveau 4
De student kan …
  • De twee functies van olie benoemen en uitleggen
 


 


Conditie bepalen

De student kan … 

  • De conditie van een paard bepalen aan de hand van 1 van de 2 scoreformulieren. 
  • Van de onderstaande beoordelingspunten benoemen wat de kenmerken zijn bij de verschillende scores:
    • Hele paard
    • Hals
    • Romp
    • Kruis
     
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Uitleggen waarom het belangrijk is om de conditie van een paard te bepalen.
  • De conditie van een paard bepalen aan de hand van 1 van de 2 scoreformulieren.
  • Van de onderstaande beoordelingspunten benoemen en uitleggen wat de kenmerken zijn bij de verschillende scores:
    • Hele paard
    • Hals
    • Romp
    • Kruis
 


Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl