Leerdoelen

Hieronder staan de leerdoelen van alle onderwerpen onder elkaar. 


Voedingswaardes in voer

De student kan …

  • Onderstaande afkortingen benoemen:
    • EWpa
    • VREp
    • DS
    • RE
    • RVET
    • RC
    • RAS
    • RC
    • ZET
    • SUI
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Onderstaande afkortingen benoemen en uitleggen wat deze afkorting aangeeft:
    • EWpa
    • VREp
    • DS
    • RE
    • RVET
    • RC
    • RAS
    • RC
    • ZET
    • SUI


Berekenen voedingsbehoefte

De student kan …

  • De volgende afkortingen benoemen en uitleggen.
    • EWpa
    • VREp
    • DS
  • De 5 punten benoemen die invloed hebben op de voedingsbehoefte van een paard.
  • Aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ de voedingsbehoefte van een paard/pony berekenen, met gebruik van de volgende stappen.
    • Stap 1 – Onderhoud
    • Stap 2 – Arbeid
    • Stap 3 – Extra’s
    • Stap 4 – Optellen
    • Stap 5 – DS
  • De 4 arbeidsklassen benoemen en toepassen in de berekeningen
  • De 3 situaties waarin een paard een extra voedingsbehoefte heeft benoemen en toepassen.
  • De benodigde droge stof voor een paard berekenen en daarbij rekening houden met het rantsoen.
  • Benoemen waarom droge stof belangrijk is voor een paard.
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • 3 voorbeelden van lichaamsfuncties noemen die zorgen voor de basis onderhoudsbehoefte.
  • De 3 situaties waarin een paard een extra voedingsbehoefte heeft benoemen en toepassen.
  • Benoemen uitleggen waarom droge stof belangrijk is voor een paard.
  • Uitleggen en berekenen wat de minimale droge stof behoefte is van een paard.
Niveau 4
De student kan …
  • 4 voorbeelden van lichaamsfuncties, benoemen en uitleggen, die zorgen voor de basis onderhoudsbehoefte.


Berekenen rantsoen

De student kan …

  • Benoemen waaruit de waardes van onderstaande voedingsstoffen zijn opgebouwd in het rantsoen.
    • EWpa
    • VREp
    • DS
  • Aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ de waardes EWpa, VREp en DS berekenen in het rantsoen, met gebruik van de volgende stappen.
    • Stap 1 – Ruwvoer
    • Stap 2 – Krachtvoer
    • Stap 3 – Optellen
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Benoemen en uitleggen waaruit de waardes van onderstaande voedingsstoffen zijn opgebouwd in het rantsoen.
    • EWpa
    • VREp
    • DS


Conclusie en advies

De student kan …

  • Een vergelijking maken tussen de berekende voedingsbehoefte en berekende waardes in het rantsoen.
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • Een vergelijking maken tussen de berekende voedingsbehoefte en berekende waardes in het rantsoen.
  • Uitleggen wat een teveel of tekort aan EWpa voor gevolgen heeft voor het paard.
  • Uitleggen wat een teveel of tekort aan VREp voor gevolgen heeft voor het paard.
  • Uitleggen wat een teveel of tekort aan DS voor gevolgen heeft voor het paard.
  • Aan de hand van de berekende voedingsbehoefte en berekende waardes in het rantsoen concluderen of een rantsoen passend is of niet.
Niveau 4
De student kan …
  • Aan de hand van de conclusie een adviesrantsoen geven dat beter aansluit bij de behoefte, door het gebruik van één van de twee volgende methodes:
    • Aanpassen van hoeveelheid van een voedingsmiddel
    • Wisselen naar een ander beter passend voedingsmiddel
Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl