Leerdoelen
Hieronder staan de leerdoelen van alle onderwerpen onder elkaar.
Voedingswaardes in voer
De student kan …
- Onderstaande afkortingen benoemen:
- EWpa
- VREp
- DS
- RE
- RVET
- RC
- RAS
- RC
- ZET
- SUI
Niveau 3 en 4
De student kan …
|
Berekenen voedingsbehoefte
De student kan …
- De volgende afkortingen benoemen en uitleggen.
- EWpa
- VREp
- DS
- De 5 punten benoemen die invloed hebben op de voedingsbehoefte van een paard.
- Aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ de voedingsbehoefte van een paard/pony berekenen, met gebruik van de volgende stappen.
- Stap 1 – Onderhoud
- Stap 2 – Arbeid
- Stap 3 – Extra’s
- Stap 4 – Optellen
- Stap 5 – DS
- De 4 arbeidsklassen benoemen en toepassen in de berekeningen
- De 3 situaties waarin een paard een extra voedingsbehoefte heeft benoemen en toepassen.
- De benodigde droge stof voor een paard berekenen en daarbij rekening houden met het rantsoen.
- Benoemen waarom droge stof belangrijk is voor een paard.
Niveau 3 en 4
De student kan …
|
Niveau 4
De student kan …
|
Berekenen rantsoen
De student kan …
- Benoemen waaruit de waardes van onderstaande voedingsstoffen zijn opgebouwd in het rantsoen.
- EWpa
- VREp
- DS
- Aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ de waardes EWpa, VREp en DS berekenen in het rantsoen, met gebruik van de volgende stappen.
- Stap 1 – Ruwvoer
- Stap 2 – Krachtvoer
- Stap 3 – Optellen
Niveau 3 en 4
De student kan …
|
Conclusie en advies
De student kan …
- Een vergelijking maken tussen de berekende voedingsbehoefte en berekende waardes in het rantsoen.
Niveau 3 en 4
De student kan …
|
Niveau 4
De student kan …
|