Leerdoelen

Hieronder staan de leerdoelen van alle onderwerpen onder elkaar.

Vitaminen

De student kan …

  • de verschillende vitamine onderscheiden (vetoplosbare en wateroplosbare).
  • benoemen welke vitaminen vallen onder vetoplosbare vitaminen.
  • benoemen welke vitaminen vallen onder wateroplosbare vitaminen.
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • het verschil tussen een vet oplosbare en water oplosbare vitamine uitleggen.
  • de drie vet oplosbare vitamines opsommen.
  • de drie water oplosbare vitamines opsommen.
  • van de volgende vitaminen twee functies, mogelijke bronnen en signalen van een overschot/tekort noemen:
    • Vitamine A
    • Vitamine D
    • Vitamine E
Niveau 4
De student kan …
  • het verschil tussen vitaminen en mineralen uitleggen.


Mineralen

De student kan …

  • de verschillende mineralen onderscheiden (macro- en micro-elementen)
  • benoemen welke mineralen er vallen onder macro-elementen
  • benoemen welke mineralen vallen onder micro-elementen
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • het verschil tussen een micro- en een macro-element uitleggen.
  • de zeven macromineralen opsommen.
  • de zeven micromineralen opsommen.
  • van de volgende macromineralen twee functies, mogelijke bronnen en signalen van een overschot/tekort noemen:
    • Calcium
    • Fosfor
    • Kalium
    • Magnesium
  • van de volgende micromineralen twee functies, mogelijke bronnen en signalen van een overschot/tekort noemen:
    • IJzer
    • Koper
    • Selenium


Rekenen met micro- en macro elementen

De student kan …

  • aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ de voedingsbehoefte voor de gevraagde vitaminen/mineralen van een paard/pony berekenen, met gebruik van de volgende stappen:
    • Stap 1 – Onderhoud
    • Stap 2 – Arbeid
    • Stap 3 – Extra’s
    • Stap 4 – Optellen
    • Stap 5 – DS
  • aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ het rantsoen berekenen, met gebruik van de volgende stappen:
    • Stap 1 – Ruwvoer
    • Stap 2 – Krachtvoer
    • Stap 3 – Optellen
  • aan de hand van de berekende voedingsbehoefte en waardes in het rantsoen een conclusie trekken over mogelijke tekorten of overschotten.
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ de voedingsbehoefte voor de gevraagde vitaminen/mineralen van een paard/pony berekenen, met gebruik van de volgende stappen:
    • Stap 1 – Onderhoud
    • Stap 2 – Arbeid
    • Stap 3 – Extra’s
    • Stap 4 – Optellen
    • Stap 5 – DS
  • aan de hand van het tabellenboek ‘Voeding Paarden en Pony’s’ het rantsoen berekenen, met gebruik van de volgende stappen:
    • Stap 1 – Ruwvoer
    • Stap 2 – Krachtvoer
    • Stap 3 – Optellen
  • aan de hand van de berekende voedingsbehoefte en waardes in het rantsoen een conclusie trekken over mogelijke tekorten of overschotten.
  • uitleggen wat een teveel of tekort van een micro- of macro-element voor gevolgen heeft voor het paard.
Niveau 4
De student kan …
  • aan de hand van de berekende voedingsbehoefte en waardes in het rantsoen een advies geven over het beter passend maken van het rantsoen.
  • een ruwvoeranalyse lezen en gebruiken in een rantsoenberekening.


Speciale rantsoenen

De student kan …

  • twee punten noemen die in elke rantsoen belangrijk zijn.
  • uitleggen op welke manier een paard in gewicht kan toenemen, noem 1 manier.
  • twee belangrijke punten voor gewichtstoename noemen in een dieet.
  • uitleggen op welke manier een paard gewicht kan verliezen, noem 1 manier
  • twee belangrijke punten voor gewichtsafname noemen in een dieet.
  • onderstaande aandoeningen herkennen:
    • Hoefbevangenheid
    • Maagzweren
    • PPID
  • voor onderstaande fokkerij situaties aangeven wat de verschillen zijn:
    • Dracht
    • Lactatie
    • Jonge paarden
  • onderstaande sport situaties herkennen:
    • Langdurende sport
    • Kortdurende sport
Niveau 3
De student kan …
  • onderstaande aandoeningen herkennen:
    • Hoefbevangenheid
    • Maagzweren
    • PPID
  • voor onderstaande fokkerij situaties aangeven wat de verschillen zijn:
    • Dracht
    • Lactatie
    • Jonge paarden
  • onderstaande sport situaties herkennen:
    • Langdurende sport
    • Kortdurende sport
Niveau 3 en 4
De student kan …
  • drie punten noemen die in elke rantsoen belangrijk zijn.
  • uitleggen op welke twee manieren een paard in gewicht kan toenemen.
  • vier belangrijke punten voor gewichtstoename noemen in een dieet.
  • uitleggen op welke drie manieren een paard gewicht kan verliezen.
  • vier belangrijke punten voor gewichtsafname noemen in een dieet.
Niveau 4
De student kan …
  • voor onderstaande aandoeningen aangeven waar het dieet aan moet voldoen:
    • Hoefbevangenheid
    • Maagzweren
    • PPID
  • voor onderstaande fokkerij situaties aangeven waar het dieet aan moet voldoen:
    • Dracht
    • Lactatie
    • Jonge paarden
  • voor onderstaande sport situaties aangeven waar het dieet aan moet voldoen:
    • Langdurende sport
    • Kortdurende sport
Naar boven
/var/www/bib-paardensport-en-houderij-aeresmbo.learningmatters.nl